Splice og iMovie – to enkle apper for redigering av dine videopptak

2 Aug

imove and splice
Iphone har et elendig stillbilde-kamera, men for video synes jeg telefonen funker i massevis.

Jeg har de siste årene brukt ulike redigeringsapper for å lage innslag både til privat bruk og til jobben. Selvsagt er ikke kvaliteten på disse filmene all verden sammenlignet med hva profesjonelle gjør med skikkelig utstyr. Likevel synes jeg det er moro å prøve og feile.

Les også: 10 gode råd når du skal filme med mobiltelefonen

I DESEMBER 2011 dro jeg til Qatar for å dekke World Petroleum Congress for Stavanger Aftenblad. Det eneste utstyret jeg hadde med meg var en Iphone 4. Jeg lagde flere innslag som jeg sendte inn til redaksjonen.

Innslaget med studenten har dårlig lyd, intervjuobjektene er altfor tett og undervinklet, men pytt, pytt. Jeg hadde tross alt aldri gjort dette før.

Til dette innslaget brukte jeg en videoredigerings-app som heter Splice. Den er gratis og fungerer bra til enkel og kjapp redigering.

Splice har noen noen tilleggsfunksjonaliteter. Du kan legge på plakat, musikk, kjøre hastigheten opp og ned, croppe, panorere og zoome bilder.

I videoen under har jeg laget en historie om to som skal skifte lyspære på bil, der jeg har brukt to av tilleggsfunksjonene; plakat og musikk.

NÅR MAN HAR trent litt på videoredigering er iMovie et litt bedre alternativ. iMovie gir mulighet til å redigere klippene i kamerarullen før du laster de inn i appen. Den gir også mulighet til å legge på transparente filmtekster, noe som gir et mer «profesjonelt» uttrykk enn plakater.

I videoen under fra fornøyelsesparken Prater i Wien, har jeg redigert i iMovie og lagt på filmtekster.

VIL DU SE UT som en skikkelig filmregissør med flott musikk og heftig grafikk? iMovie har en ganske trailer-funksjon som forteller deg nøyaktig hvilke filmklipp du skal legge inn hvor. Følg instruksjonene, og heftige effekter legges på.

Sjekk eksempelet med «Spøkelsesbarna» under.

Les også: 10 gode råd når du skal filme med mobiltelefonen


Én kommentar to “Splice og iMovie – to enkle apper for redigering av dine videopptak”

Trackbacks/Pingbacks

  1. 10 gode råd når du skal filme med mobiltelefonen | KobbaBloggen - august 2, 2013

    […] Les også: Splice og iMove – to gode redigeringsapper […]

Legg igjen en kommentar

