Sisteskvetten

8 Nov

Hva gjør man med sisteskvetten? Det er det store spørsmålet.

Hva gjør man med sisteskvetten? Det er det store spørsmålet.


Det har vært mye debatt om sorteringssamfunnet den siste tiden. Det beskriver en verden der enkelte individer er sortert bort fra samfunnet på bakgrunn av egenskaper.

SELV ER JEG en attpåklatt. Yngste barn i en søskenflokk på fire. Faren min, sjøkapteinen, hadde passert de førti med god margin da han ved et uhell ramlet på glattisen etter et hyggelig lag en sen januaraften i 1970. Dermed dro han ikke til sjøs som han skulle etter turnusen, men måtte tilbringe noen ekstra uker hjemme som sykmeldt. Ni måneder etter kom jeg til verden.

Ikke en helt planlagt familieforøkelse, altså. Og dette ble sisteskvetten for min fars del.

Å være resultatet av sisteskvetten er ikke bare, bare. Noen burde ta debatten om det er etisk riktig å bruke den. Mine eldre brødre er både høyere og mørkere enn meg. Vi veier noenlunde det samme, men det er klart at de ti ekstra centimeterne de rager i høyden, gjør noe med proporsjonene. Når bedriftsdoktoren påpeker at jeg drar på et par ekstra kilo for mye, så svarer jeg at det ikke er vekten som er problemet. Det er høyden!

JEG SER OGSÅ med bekymring på at mitt hår gråner langt raskere enn mine eldre brødre. Hvis håret eldes raskere, hva med resten av kroppen? Hvilke fremtidsutsikter og liv kan en vente når man er produkt av sisteskvetten?

Min gode venn Ingolf, tidligere privatdetektiv med dårlige referanser, har nå slått seg på produksjon av eplecider. Han har dermed en viss erfaring og fagkunnskap angående sisteskvetten. Jeg må derfor konsultere ham.

PROBLEMET MED sisteskvetten, forteller han, er at den alltid inneholder mye grums og bunnfall. På den ene siden kan du få presset noen ekstra liter cider ut. Det er bra for lønnsomheten. På den andre siden risikerer du å ødelegge kvaliteten på produksjonen. Det er ikke så bra for lønnsomheten.

– Så når det kommer til sisteskvetten er jeg alltid i tvil. Skal den bli til herlig, leskende drikke, eller skal den slås ut? Det er det filosofiske spørsmålet, sier Ingolf.

– Ja, så hva pleier du å gjøre med sisteskvetten da?

– Den tar jeg med. Sisteskvetten er kanskje ikke så blank og perlende som resten av produksjonen. Men den smaker akkurat like godt!

Les også:
Uleselig håndskrift
Vannselgere
Sjyverk
Bilde ved fjellvann


Én kommentar to “Sisteskvetten”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kastraksjonen | KobbaBloggen - februar 22, 2016

    […] Sisteskvetten […]

Legg igjen en kommentar

