Slik lager du en poplåt uten å kunne synge eller spille

8 Mar

Har du lyst til å gi ut låter, men mangler evnen til både å spille og synge? Jeg har testet et studio som kan hjelpe deg med å få den skrevet, produsert og lansert på iTunes, Spotify og Google Play.

Vi var noen venner på ferie i Spania og tullet med et par verselinjer – og da kom kommentaren: Dette kunne vært en låt! Jeg skrev ferdig en tekst og vi øvde litt på moro, men derfra til en innspilling er mye lengre. Hvordan skal man gå frem?

Jeg testet Demomysong.com.

Nettsiden gir deg flere valg:

1. Lei en musikkprodusent som produserer prosjektet ditt.
2. Lei en låtskriver – hvis du har tekst eller bare en idé til en sang.
3. Publisering på iTunes, Spotify, Google Play etc.

Siden jeg bare hadde en tekst og et refreng tok jeg full pakke: Musikkprodusent, låtskriver og co-publishing. Co-publishing innebærer at de gjør arbeidet med å få sangen ut på ulike nettsider.

Jeg valgte et fullt band, noe som kostet 1000 dollar. Bare en time etter at jeg hadde satt pengene inn gjennom PayPal kom en melding fra Trystan Matthews, eieren, om at pengene var kommet inn og at han snart ville ta kontakt med meg for spørsmål. Et par dager senere kom spørsmålet, hvilken sjanger ønsket jeg?

Vi jobbet per epost, og sendte låten frem og tilbake til jeg var fornøyd.

Jeg laget selv en musikkvideo av ved hjelp av iMovie-klipp og noen private bilder. Jeg laget også platecoveret ved å ta bilde av et halssmykke (med ordet Erotico). Låten var ferdig.

Itunes: https://itunes.apple.com/no/album/erotico-single/id982814511
Google Play: http://tinyurl.com/kumgt2n

Se musikkvideoen:


2 kommentar to “Slik lager du en poplåt uten å kunne synge eller spille”

Trackbacks/Pingbacks

  1. 10 gode råd når du skal filme med mobiltelefonen | KobbaBloggen - mai 6, 2015

    […] Les også: Slik lager du en poplåt uten å kunne synge eller spille […]

  2. Disse politikerne er best på Facebook og her forteller de hvordan de gjør det | KobbaBloggen - mai 30, 2015

    […] Slik lager du en poplåt uten å kunne synge eller spille […]

Legg igjen en kommentar

