Disse politikerne er best på Facebook og her forteller de hvordan de gjør det

30 May

Topp ti

Det blåser en Høyre-vind på Facebook. Topp 10-listen domineres av politikere fra den borgerlige siden.

Kan det være med å avgjøre hvem som vinner valget i år?

Jeg har snakket med de tre politikerne som er på pallen av listen som Likealyzer.com utarbeider når du søker opp politikere i Norge. I skrivende stund er Høyre-politikeren Erlend Jordal fra Stavanger på 2. plass med en score på 83, mens Frp-politikeren Erlend Wiborg ligger på 3. plass med en score på 82.

Øverst på listen troner den unge Høyre-ordføreren i Sola kommune, Ole Ueland.

– Jeg får god kontakt med innbyggere og andre på sosiale medier, det er lett å sende en melding på Facebook. Jeg tenker det er en del av ordførerjobben. Og så øker det synligheten, og jeg får fortalt om hva jeg holder på med i løpet av en arbeidsuke, forteller Ueland.

Analyseverktøyet vektlegger ikke antall følgere og likes mest, men heller sidenes evne til å engasjere og skape dialog med sine venner og følgere.

Det er nettopp dette politikerne vektlegger når de forklarer hvorfor de bruker tid på sine Facebook-sider.

– Jeg opplever at jeg får vist frem de sakene som jeg er opptatt av ved å ha en egen side. Samtidig kan jeg svare på kommentarer og spørsmål som mange velgere skriver inn på min side hver dag. Dialogen er mye bedre via sosiale medier enn det en opplever på stand eller ved dørbank-aksjoner, sier Erlend Jordal.

Hans navnebror i Fremskrittspartiet, Erlend Wiborg, vektlegger direktekontakten med velgerne. Den er viktig.

– Jeg får vært i direkte kontakt med velgerne, får umiddelbare tilbakemeldinger og forstår da raskt hvordan et forslag eller utspill blir oppfattet av velgerne, skriver Wiborg som sitter i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

Korrigeringer, oppklaring av misforståelser eller fremheve saker som tradisjonelle nyhetsmedier ikke vil røre, er også blant grunnene til at de to politikerne engasjerer seg.

Og her er tipsene deres til andre som vil kaste seg utpå:

  • Oppdater jevnlig
  • Ha variasjon i oppdateringene
  • Bruk bilder og video, det er mer spennende enn å bare tekst og lenker.
  • Svar kjapt på alle kommentarer og meldinger, da opplever følgerne at sosiale medier er en god plass å kommunisere.
  • Delta i debatten med dine følgere, også der du eller ditt parti, bedrift, sak får kritikk.
  • Jobb jevnt og over tid, tillit i sosiale medier bygges ikke opp de to siste månedene før valget

– For å si det kort: Hold folk interessert, sier Jordal.

Men det er også grenser for hvor mye man kan skryte av eget parti og egne ledere. Ifølge Frp-politikeren Wiborg er ingenting mer håpløst enn for eksempel en politiker fra Høyre som under en partilederdebatt legger ut meldinger som: «Erna er debattens store vinner», «Erna har best argumenter».

– For selvfølgelig mener en Høyrepolitiker at Erna er flink på samme måte som en Ap-politiker mener Jonas er best. Det blir da patetisk å legge ut sånt skryt, mener Wiborg.

Og hvis du gjør tabben alle frykter, nemlig å gjøre noe dumt?

– Vær ærlig, har du skrevet noe som er feil eller gjort noe dumt: Legg deg flat og innrøm det. En løgn avsløres meget fort på sosiale medier da man har mange tusen mennesker som ettergår dine påstander, sier Wiborg.

LES MER:

Derfor blir du værsjuk

Skal vi skamme oss?

Slik lager du en poplåt uten å kunne synge eller spille

Sjyverk – om å ha sjøsyke blant fiskere

Likealyzer er laget av medieovervåkningstjenesten Meltwater. Den måler hvor sosial siden til din bedrift, organisasjon eller offentlige person er,  (ikke private profiler) og gir smarte og konkrete råd om hvordan skape mer engasjement. Dette nettstedet måler Facebook-siders kvalitet fra dag til dag i hele verden. Det vil si sidenes aktivitetsnivå, variasjon, engasjement fra venner, responstid på svar og lignende. Jeg har ingen tilknytning til Meltwater.

Erlend Jordal er ansatt i Norsk olje og gass der også jeg jobber.


5 kommentar to “Disse politikerne er best på Facebook og her forteller de hvordan de gjør det”

  1. Rune Askeland juni 1, 2015 kl. 6:10 am #

    Er ikke denne listen noe mangelfull? Finner jo bare 16 norske politikere.

    • Kolbjørn Andreassen juni 1, 2015 kl. 6:38 am #

      Ja, den er mangelfull. Årsaken er trolig at mange politikere ikke har oppført en besøksadresse på sin profil (som dermed knytter dem til Norge). Utvalget er derfor mye bedre blant f.eks bedrifter og organisasjoner.

      • Rune Askeland juni 1, 2015 kl. 6:54 am #

        Årsaken er at alle må kjøre en analyse på dette nettstedet for å bli registrert. Kjørte en analyse på meg selv og vips så kom jeg på listen. Er mest sannsynlig mange hundre norske politikersider, så dette er en høyst mangelfull liste. Jeg kjørte en analyse av Stavanger Venstre, uten å endre noen innstillinger, og etterpå så ble de nr.1. Må vel finnes bedre analyse enn dette? Så overskriften «disse politikerne gjør det best på facebook» er tvilsom.

  2. roysteffensen juni 1, 2015 kl. 3:29 pm #

    Registrerte meg, og føk rett til topps 🙂 facebook.com/frproy

    Veldig mangelfull liste

Legg igjen en kommentar

